۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲، ۲۱:۵۳

آبرسانی به 150 هکتار اراضی کشاورزی شوط/ تامین آب باغات 5 روستای ارومیه

آبرسانی به 150 هکتار اراضی کشاورزی شوط/ تامین آب باغات 5 روستای ارومیه

ارومیه - خبرگزاری مهر: آبرسانی به 150 هکتار اراضی دیم کشاورزی با بهره برداری از سد خاکی اینجه قدیم شوط و تامین آب باغات و مزارع کشاورزی 5 روستای ارومیه با افتتاح طرح تامین آب دشت قره باغ در جریان چهارمین دور سفر هیئت دولت به آذربایجان غربی با حضور وزیر جهاد کشاورزی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با دور چهارم سفر  هیئت دولت به آذربایجان غربی با حضور صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی بهره برداری از سد خاکی اینجه قدیم شوط آغاز شد، برای اجرای این طرح 37 میلیارد ریال ار محل اعتبارات استانی هزینه شده که ارتفاع این سد 19 متر، طول تاج آن 400 متر، عرض تاج هفت متر، با حجم مخزن نیم میلون مترمکعب است.

مطالعات طرح سد خاکی کهنه اینچه شوط توسط مهندسین مشاور شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور انجام و بعد از اتمام در سال 85 با هدف کلی ذخیره آب های سطحی منطقه به منظور توسعه آبیاری اراضی و مقابله با خشکسالی های اخیر و احتمالی آینده مورد مطالعه قرار گرفته است.

با بهره برداری از سد اینچه قدیم 150 هکتار از اراضی دیم این شهرستان تبدیل به اراضی آبی می شوند، سد خاکی اینجه در فاصله 260 کیلومتری ارومیه مرکز آذربایجان غربی و 57 کیلومتری جنوب شرقی ماکو و 25 کیلومتری شهر شوط قرار دارد راه دستیابی به این سد از طریق راه روستای اینچه قدیم امکانپذیر است.

افتتاح طرح تامین آب زراعی دشت قره باغ ارومیه

همچنین شامگاه یکشنبه با حضور وزیر جهاد کشاورزی بهره برداری از خطوط انتقال آب کشاورزی و آبیاری تحت فشار دشت قره باغ ارومیه آغاز شد، این طرح با هدف انتقال آب تامین شده از زولا سلماس، به میزان 400 لیتر بر ثانیه به اراضی کشاورزی پنج روستای قره باغ، نجف آباد، قالقاچی، گورچین قلعه و میقاطلو و نیز توسعه سیستم های آبیاری تحت فشار انجام شده است.

وسعت ناخالص اراضی در کل منطقه شش هزار هکتار، وسعت خالص اراضی قابل بهبود توسط آب تامین شده از زولا چای 750 هکتار و وسعت اراضی قابل توسعه توسط اب تامین شده از سمت نازلو دو هزار 500 هکتار است، 38 درصد از باغات این منطقه زیر کشت بادام، 35 درصد انگور ، 15 درصد گردو، و 12 درصد نیز به سایر محصولات باغی اختصاص دارد.

طول کل خط انتقال 24 هزار و 500 متر و از نوع لوله های پلی اتیلن 500، 400، 315 و 250 میلیمتری است، تعداد حوضچه های شیر تخلیه هوا و آب و حوضچه های انشعاب در مسیر انتقال 40 عدد ، چاه عمیق 44 عدد، چاه نیمه عمیق 27 عدد، قنات نیز 55 رشته است.

بروز خشکسالی و استفاده بی رویه باعث افت سطح آب چاه ها و قنات ها و خشک شدن بعضی از آنها و نامناسب بودن کیفیت آب آنها شده به گونه ای که کل میزان آبدهی منابع اب موجود 134 لیتر برآورد شده است.

کد خبر 2047976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha